| Huisartsenpraktijk Wognum Kaaspers 5, 1687TX Wognum 0229-571215 tussen 08:00–10:30 en 13:30–14:30 |
| Kaaspers 5, 1687TX Wognum 0229-571215 tussen 08:00–10:30 en 13:30–14:30 |
| Huisartsenpraktijk Wognum Kaaspers 5, 1687TX Wognum 0229-571215 tussen 08:00–10:30 en 13:30–14:30 |
| Kaaspers 5, 1687TX Wognum 0229-571215 tussen 08:00–10:30 en 13:30–14:30 |
Nieuws
Velen van u zullen gemerkt hebben dat het erg druk was. Het praktijkteam heeft gekeken naar de mogelijke oorzaken en wat wij hieraan kunnen veranderen.
We hadden dit jaar een nieuw oproep systeem. De meeste mensen zijn opgeroepen per SMS, enkelen per mail en circa 100 per brief. De reden om minder brieven te versturen was mede ingegeven door milieu overwegingen. Het aantal oproepen is dusdanig hoog dat dit door onze praktijk niet te verwerken is. Dit proces werd, zoals bij vrijwel alle huisartspraktijken, uitbesteed. Helaas kunnen brieven bij de verwerker niet op adres worden samengevoegd. Zo kwam het voor dat er 4 enveloppen op 1 adres werden bezorgd. In de huidige digitale tijd vinden wij dit niet meer verantwoord.
Bij elke vernieuwing loop je in het begin tegen “kinderziektes” aan. Het loopt dan meestal niet gelijk vanaf het begin zoals je zou willen.
Om wachtrijen te voorkomen worden er 70 patiënten per 10 minuten opgeroepen. Dat is normaal gesproken goed door ons te verwerken. Nu kwamen er veel mensen te vroeg waardoor er een wachtrij (file) ontstond. Het is de bedoeling dat iedereen op de voorgestelde tijd komt. Kunt u niet op dit tijdstip, dan kunt u zelf de afspraaktijd wijzigen via onze website. Mocht de wachtrij volgend jaar weer oplopen, dan kunnen we niet anders dan de afspraaktijden aanhouden. Als u dan te vroeg komt, kan het zijn dat u gevraagd wordt te wachten tot uw afspraaktijd. In de door u ontvangen SMS staat de datum en het tijdstip aangegeven. Bewaar deze SMS en klik op de vaccinatie dag thuis al op de link. U heeft dan bij het aanmelden direct de barcode(s) zichtbaar voor ons.
Voor de vaccinaties tegen pneumokokken werden dit jaar veel meer personen opgeroepen dan de afgelopen jaren in verband met verandering van het vaccin. Landelijk is bepaald dat iedereen geboren in 1965 of in 1947 of eerder, in aanmerking komt voor een pneumokokkenvaccinatie. De vaccinaties worden aangeboden om complicaties, heftig ziek worden en ziekenhuis opnames te voorkomen. Naast meer oproepen was het opkomst percentage dit jaar ook duidelijk hoger dan voorheen. Goed dat veel mensen zich hebben laten vaccineren. Het maakte de prikmiddag hierdoor wel drukker.
Landelijk is er nu wel een probleem ontstaan omdat er een tekort aan pneumokokkenvaccins ontstaan is. We hebben bijbesteld, echter is de levering pas na half januari 2026 mogelijk. Heeft u nog geen pneumokokken vaccinatie gehad en wenst u hem wel te ontvangen, dan kan dit pas na half januari ingepland worden. Berichtgeving hierover zullen we aanbieden via onze website: huisartsenwognum.nl en via een bericht in de Walhalla.
Wij gaan ook nog ook een aantal technische wijzigingen doorvoeren in de organisatie waardoor we verwachten dat alles volgend jaar soepeler zal verlopen.
Bij deze willen we iedereen die geen SMS ontvangen heeft verzoeken het 06-nummer en eventueel e-mail adres door te geven via https://huisartsenwognum.nl/06-nummer
Uiteindelijk is iedereen die gevaccineerd wilde worden, 16 oktober geholpen voor 18:00 uur en hebben we bijna 1000 vaccinaties gezet. Al met al alsnog een hele prestatie.
Het team van huisartsenpraktijk Wognum
In de praktijk ontvangen we regelmatig patiënten die klagen over een verminderd gehoor of oorklachten. Ook na een langdurige verkoudheid of een vliegreis kunnen oorklachten optreden. Bij jongeren kan er geluidsschade ontstaan door bijvoorbeeld het dragen van oortjes met hard geluid.
Onze assistentes zijn speciaal opgeleid om oorproblemen goed te kunnen beoordelen en diverse testen te doen. Tot op heden deden ze echter geen gehoortesten en adviseerden we patiënten dit elders te laten doen. We hebben besloten onze service uit te breiden met een screeningsaudiometer. Onze assistentes kunnen hiermee ook gehoortesten in onze huisartsenpraktijk uitvoeren. Voor onze assistentes is het een leuke en interessante toevoeging en voor patiënten is het prettig om deze service nu ook dichtbij te hebben.
Voor deze testen hebben wij vooral op de donderdagen in de agenda van de assistente(s) tijd ingeruimd.
Op 1 september start een nieuwe huisarts in opleiding: Jan Vrijdag. Hij zal het laatste jaar van zijn huisartsenopleiding bij ons doen. Jan zal 4 dagen per week aanwezig zijn. U kunt voor alle huisartsgeneeskundige vragen bij hem terecht.
Vanaf 2 september 2025 maakt onze praktijk gebruik van Mitz. In Mitz kies jij zelf welke zorgaanbieders jij toestemming geeft om jouw medische gegevens beschikbaar te stellen. Jouw andere zorgaanbieders kunnen deze gegevens dan opvragen als zij deze nodig hebben voor jouw behandeling.
Waarom is toestemming geven belangrijk?
Zorgaanbieders zoals de apotheek of huisartsenpost, hebben soms jouw medische gegevens nodig van onze praktijk. Zij kunnen jou dan beter helpen. Wij mogen jouw gegevens alleen elektronisch uitwisselen met een andere zorgaanbieder als jij dat goedvindt. Dit heet toestemming.
Vanaf 2 september 2025 maken wij voor deze toestemming gebruik van Mitz. Heb jij ons al toestemming gegeven via bijvoorbeeld een formulier of Volgjezorg? Dan zetten wij deze toestemming in Mitz. Je kunt deze toestemming na datum zien, als je inlogt in MijnMitz.nl.
Hoe werkt Mitz?
Ga naar MijnMitz.nl Op deze website staat uitgelegd hoe Mitz werkt. Je kunt inloggen met DigiD en direct je keuzes maken voor al je zorgaanbieders. Deze worden veilig opgeslagen. Alleen jouw keuzes staan in Mitz, jouw medische gegevens niet. Je kunt jouw keuzes altijd aanpassen. Ze zijn direct geldig.
Heb je vragen over toestemming geven of Mitz?
Bel dan naar naar Mitz: 088-506 08 00. Bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur.
Je geeft toestemming aan al jouw zorgaanbieders om jouw medische gegevens beschikbaar te stellen.
Andere zorgaanbieders mogen jouw medische gegevens elektronisch opvragen, maar alleen als dit nodig is voor jouw behandeling.
Je geeft toestemming aan een bepaalde zorgaanbieder, bijvoorbeeld jouw huisarts, om jouw medische gegevens beschikbaar te stellen.
Je geeft toestemming aan een bepaalde groep van zorgaanbieders, bijvoorbeeld alle apotheken.
Andere zorgaanbieders mogen jouw medische gegevens elektronisch opvragen, maar alleen als dit nodig is voor jouw behandeling.
Je geeft geen enkele zorgaanbieder toestemming om jouw medische gegevens beschikbaar te stellen.
Andere zorgaanbieders kunnen jouw medische gegevens niet elektronisch opvragen.
Als een nieuwe of andere zorgaanbieder toch jouw medische gegevens nodig heeft voor jouw behandeling, moeten die op een andere manier worden verstrekt. Ook kun jij zelf de zorgaanbieder informeren.
Ook als je geen toestemming geeft, behandelt een zorgaanbieder jou zo goed mogelijk.
Mooi nieuws, huisarts Anne Weterings is zwanger van haar tweede kindje. Helaas zijn er beperkingen door de zwangerschap. Hierdoor moet ze rustiger werk doen. Anne kan op dit moment geen huisbezoeken doen en ziet beperkt mensen op het spreekuur. Ze houdt zich vooral bezig met andere werkzaamheden. We hebben gelukkig verschillende waarnemend huisartsen bereid gevonden om een aantal dagen in te springen. Soms blijft de artsen bezetting in de zomermaanden toch wel erg krap. Er is sprake van een landelijk tekort aan huisartsen en hier lopen wij nu ook tegenaan. We zullen ons uiterste best doen de zorg zo goed mogelijk te leveren, maar het zou kunnen betekenen dat u langer moet wachten op een afspraak of dat we ons op sommige werkdagen vooral moeten beperken tot zorg die echt niet kan wachten. Tijdens het zwangerschapsverlof van Anne Weterings, vanaf half oktober 2025, komt huisarts Marcel van Philips drie dagen per week waarnemen.
Annelien onze verpleegkundig specialist werkt sinds september bij ons in de huisartsenpraktijk en haar opleiding vordert voorspoedig. Zij kan inmiddels veel lichamelijke problemen zelfstandig beoordelen en behandelen. Alles wat zij doet wordt aan het einde van de dag met één van de huisartsen besproken. We hebben daarom besloten dat u ook via uwzorgonline digitaal afspraken in haar agenda kunt plannen. U kunt de link naar uwzorgonline vinden via onze eigen website: huisartsenwognum.nl, kies hier de optie: “Afspraak maken”. Voor elke afspraak is het voor u en ons belangrijk dat u aangeeft waarvoor u komt, wat uw vraag aan ons is en dat u de digitale vragenlijst beantwoord. Het kan zijn dat naar aanleiding van de ingevulde antwoorden uw afspraak veranderd moet worden. Onze assistentes kijken hiernaar. Bij een wijziging (bv de afspraaktijd) krijgt u in principe een bericht via uwzorgonline terug. Het is belangrijk dat u zelf in de gaten houdt of u een bericht ontvangt.
Bij het maken van de afspraak kunt u lezen voor welke klachten u bij de verpleegkundig specialist terecht kunt. Dit zijn momenteel:
Huid(plekjes, vlekjes, blaasjes, bultjes, uitslag en jeuk), verkoudheid, hoesten, keelklachten, oorpijn en bewegingsapparaat klachten(knie, heup, voet, enkel, hand, pols, schouder, rug, nek, been en arm).
De mogelijkheden worden in de toekomst verruimd afhankelijk van de fase in haar opleiding. Annelien werkt vier dagen per week. U kunt vaak al op korte termijn bij haar terecht.
Per heden kunt u iedere dinsdag of donderdag terecht voor een stikstofbehandeling.U kunt via UwZorgOnline vooraf een afspraak maken voor een stikstofbehandeling bij de assistente. |