Huisartsenpraktijk Wognum Kaaspers 5, 1687TX Wognum    0229-571215 tussen 08:00–10:30 en 13:30–14:30
Kaaspers 5, 1687TX Wognum
0229-571215
tussen 08:00–10:30 en 13:30–14:30

 Nieuws

Wij hebben besloten per 1 oktober te stoppen met het verzorgen van Reizigersvaccinaties.
De eisen om dit als huisarts te blijven doen zijn verder aangescherpt waardoor het voor ons te kostbaar en tijdrovend wordt en we besloten hebben hiermee te stoppen. U kunt in het vervolg voor uw reizigersvaccinaties en vragen hierover contact opnemen met:
GGD Hollands Noorden locatie Hoorn, Maelsonstraat 11, 1624 NP Hoorn, telefoon 088-0100530.


Het team van de huisartsenpraktijk Wognum

Iedereen lijkt er tegenwoordig van doordrongen te zijn dat de zorgkosten in ons land steeds verder oplopen. Waarschijnlijk is een deel van u in deze tijd op zoek naar een andere zorgverzekering. Niet zelden spelen hierbij de kosten een grote rol. Ook in de spreekkamer merken wij dat mensen zich steeds vaker laten leiden door de kosten.

Al langere tijd worden patiënten met chronische aandoeningen als diabetes (suikerziekte) en COPD (een chronische longaandoening) in onze praktijk door de praktijkondersteuner begeleid en opgeroepen voor controles. Dit gaan we vanaf nu ook doen met mensen die bekend zijn met hart- en vaatziekten of risicofactoren daarvoor. Dit vinden wij niet alleen als uw huisarts een goed idee, ook uw zorgverzekeraar verlangt van ons dat we voortaan op deze manier zorg aan u verlenen. U komt hiervoor in aanmerking als u bijvoorbeeld een hartinfarct of beroerte heeft gehad of een hoog risico op hart- en vaatziekten heeft door een gevaarlijke combinatie van risicofactoren zoals roken, hoge bloeddruk en een verhoogd cholesterolgehalte.

Het behandelen van risicofactoren voor hart- en vaatziekten noemen we Cardio Vasculair Risico Management (CVRM).

 

Wat is ketenzorg?                                                                                     

Wanneer verschillende zorgverleners afspraken maken over hoe ze samenwerken bij de zorg voor mensen met een bepaalde chronische ziekte dan spreken we van “ketenzorg”. Dit doen zij om de zorg zo optimaal mogelijk te kunnen leveren.

De zorgverleners die samenwerken bij CVRM zijn de huisarts, de praktijkondersteuner en in sommige gevallen de diëtist. Ook wordt er samengewerkt met de internist, cardioloog en neuroloog. U speelt zelf ook een belangrijke rol in deze keten, want u bepaalt samen met ons hoe de behandeling van uw risicofactoren voor hart- en vaatziekten eruitziet. Voor de uitvoering van de ketenzorg wordt de praktijk ondersteund door de Stichting Ketenzorg West-Friesland. De kosten van de ketenzorg worden door de zorgverzekeraar vergoed en vallen niet onder het eigen risico voor zover de zorg in de huisartsenpraktijk wordt geleverd. Dit geldt ook voor de kosten van de eventuele dieetbegeleiding door de diëtist.

Uw privacy en persoonsgegevens
Binnen de ketenzorg worden diverse persoonsgegevens van u als patiënt verwerkt. Dit is noodzakelijk om u goed te kunnen behandelen en voor de financiële afhandeling. Wij, de andere betrokken zorgverleners en de medewerkers van de Stichting Ketenzorg West-Friesland, gaan vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens en Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst.

Heeft u nog vragen?
Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met ons op het bekende praktijk telefoonnummer: 0229-571215. 

Als eerste in de regio West Friesland heeft de huisartsenpraktijk Wognum de kwaliteitsmodule toegewezen gekregen door de grootste regionale zorgverzekeraar VGZ, voorheen Univé. Dat is een bijzondere positie en daar zijn ze zeker trots op.

Wat betekent dit zult u denken en wat merkt u als patiënt/cliënt hiervan?

Huisartsenpraktijk Wognum heeft net als voorgaande jaren ook dit jaar het certificaat voor
NHG-Praktijkaccreditering behaald. Dit programma van het Nederlands Huisartsen Genootschap beoordeelt de praktijk op kwaliteit, het leveren van goede en verantwoorde zorg en op bedrijfsvoering.


Op de dag van de accreditatie komt er iemand van het NHG, de accrediteur, een hele dag langs om alles te beoordelen en met de medewerkers te spreken. Daarbij worden ook de door een aantal patiënten ingevulde enquêtes besproken. Hierin kunnen de gevraagde personen hun oordeel geven over de huisartsen en de praktijk, waar wij vervolgens weer van kunnen leren.

Enkele punten die naar voren kwamen:

  • De wachttijd aan de telefoon is natuurlijk altijd een gevoelig punt als er gesproken wordt over de bereikbaarheid van de huisarts. Uit de enquête blijkt dat de wachttijd bij ons duidelijk korter is dan het landelijk gemiddelde. We proberen op drukke momenten de mensen aan de telefoon aandacht te geven maar ook de wachttijd aan de telefoon zoveel mogelijk te beperken.
  • Positieve opmerkingen waren er ook over de bereikbaarheid van de telefoon bij spoed, de gewenste hulp die geboden wordt bij spoed en de informatie over de praktijk.
  • Verschillende mensen gaven aan wel eens moeite te hebben met het feit dat zij geregeld een andere arts krijgen. Wij hebben daar natuurlijk begrip voor, wij hebben er bewust voor gekozen een actieve bijdrage te leveren aan de opleiding van nieuwe huisartsen.

Wij zijn blij met het behaalde certificaat, maar nog belangrijker vinden wij het de kwaliteit van de praktijk volgens de landelijk opgestelde kwaliteitsnormen en -eisen door een externe organisatie te laten beoordelen.

We zullen ons de komende tijd weer volop inzetten om ook de volgende keer deze certificering te behalen.

U bent gewend dat u bij ons uw herhaalrecepten kunt inleveren om vervolgens de medicatie bij de apotheek op te halen.

Onder deze recepten bevinden zich ook medicijnen die door de specialisten in het ziekenhuis zijn voorgeschreven. Die kunt u ook bij ons bestellen, behalve wanneer wij van de specialist die het recept heeft voorgeschreven nog geen bericht hebben ontvangen dat dit middel is voorgeschreven of dat er een verandering van bijvoorbeeld de dosering heeft plaatsgevonden. In die gevallen dient u het herhaalrecept bij de specialist aan te vragen.

Dit lijkt omslachtig, maar wij zijn verantwoordelijk voor de voorgeschreven medicatie. Het is van het grootste belang dat u de juiste medicijnen krijgt en wij kunnen deze verantwoordelijkheid alleen nemen als wij op de hoogte zijn van de meest actuele medicatielijst en de doseringen van de medicijnen. Dat is in de eerste plaats voor u als patiënt van belang.
Wij doen ons best, in nauwe samenwerking met de apotheek, om de medicatielijst up-to-date te houden.

Wij hopen dan ook dat u er begrip voor heeft, in de eerste plaats in uw eigen belang, als wij u een enkele keer verzoeken een herhaalrecept bij de specialist aan te vragen, als wij niet op de hoogte zijn van het gebruik van een bepaald medicijn of van een veranderde dosering.

Seksueel overdraagbare aandoening

Waar kan ik een soa-test laten doen?
U kunt bij uw huisarts een soa-test laten doen. Daarnaast kunt u zich gratis en anoniem laten onderzoeken bij een centrum seksuele gezondheid van de GGD als u tot een bepaalde risicogroep behoort. Zie ook de volgende website:  http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gezonde-seksualiteit/vraag-en-antwoord/waar-kan-ik-een-soa-test-laten-doen.html.

Behoort u niet tot een risicogroep, dan kunt u voor een test een afspraak maken bij uw huisarts. De test is dan niet gratis en anoniem.

 

 

Let op: Indien u een afspraak maakt of reeds heeft gemaakt bij uw huisarts willen wij u vragen een vragenlijst in te vullen die u kunt downloaden via onderstaande link of bij de assistente aan de balie kunt ophalen. 

 

Vragenlijst - Klik hier om de vragenlijst te downloaden.

 

Meer informatie
Voor meer informatie over SOA’s: http://www.thuisarts.nl/soa

Partnerwaarschuwing

http://www.soaalarm.nl/