Huisartsenpraktijk Wognum Kaaspers 5, 1687TX Wognum    0229-571215 tussen 08:00–10:30 en 13:30–14:30
Kaaspers 5, 1687TX Wognum
0229-571215
tussen 08:00–10:30 en 13:30–14:30

 Nieuws

Voet- en handwratten kunnen behandeld c.q. bevroren worden met behulp van stikstof. Stikstof is een vloeibare stof van -180 °C. Deze stof vervliegt (verdampt), waardoor het na aanlevering slechts kort bruikbaar is. Soms moet de behandeling, voor een succesvol resultaat, een aantal keer, met tussenpozen van 1 maand, herhaald worden.

Stikstof kan ook gebruikt worden om andere huidafwijkingen te behandelen, bijvoorbeeld voorstadia van huidkanker. Deze laatste plekjes zijn vaak eerst beoordeeld door één van de huisartsen. Personen krijgen van de huisarts het advies om de plekjes te laten behandelen met stikstof. De afgelopen jaren is met name het aantal personen in de laatste categorie fors toegenomen.

Wat gaat er veranderen?

Tot nu toe hadden wij elke eerste maandag van de maand ‘s middags een inloop spreekuur voor de stikstof behandelingen. Dat zorgt steeds vaker voor een overvolle wachtkamer.

Vanaf heden willen we graag dat u ook voor een stikstofbehandeling een afspraak maakt. Ons doel is hiermee de wachttijd voor u te beperken. Voor de huisartsenpraktijk is het prettig als we weten wie er komen en hoe laat.

De app 'Moet ik naar de dokter?' geeft patiënten antwoord op vragen over hun gezondheid of van die hun kinderen. De app geeft aan of de app-gebruiker al dan niet met spoed naar de huisarts zou moeten, naar een huisartsenpost of direct 112 moet bellen. Daarbij toont de app de gegevens van de dichtstbijzijnde huisartsenpost en de eigen huisarts. Het advies wordt gebaseerd op een aantal korte vragen over uw klachten die de patiënt met 'ja' of 'nee' moet antwoorden.

 

https://www.moetiknaardedokter.nl/

 

Meer tijd voor de patiënt”, heet de pilot (project) waar ook uw “Huisartsenpraktijk Wognum”, per 1 december 2018, aan mee gaat doen.

De gedachte achter deze pilot is dat als de huisarts meer tijd voor u heeft, er meer tijd is voor uitleg en dat er dieper kan worden ingegaan op uw vraag. Dit heeft in twee andere regio’s geleid tot een hogere tevredenheid bij zowel de patiënt als de huisarts. De verwachting is dat dit de kwaliteit van zorg aan u ten goede zal komen.

 

Wat betekent dit alles en wat gaat u hiervan merken?

Voor een goede spreekuurplanning is het belangrijk dat de doktersassistente die u spreekt u de juiste vragen stelt. Op basis van deze informatie/antwoorden kan de doktersassistente inschatten bij welke medewerker u het beste gepland kunt worden en welke tijd voor u in de agenda gereserveerd moet worden. Deze werkwijze is een belangrijke voorwaarden die VGZ gesteld heeft. VGZ is nauw betrokken bij dit project.

Normaal spreekuur

Normaal heeft een huisarts 10 minuten voor een consult en 20 minuten voor een dubbelconsult (voor bijvoorbeeld 2 vragen en/of problemen). Binnen deze 10 minuten keek de huisarts eerst in uw dossier, komt u halen uit de wachtkamer waarna het consult volgt bestaande uit de anamnese (het gesprek) en zo nodig het lichamelijk onderzoek. Vervolgens legt de huisarts uit wat hij/zij denkt dat er aan de hand is en volgt er een advies of behandelingsvoorstel.  Ten slotte moet de informatie duidelijk in het medisch dossier, een computersysteem, genoteerd worden. Dit alles is best veel in een vrij korte tijd. Dit proces is al tientalen jaren onveranderd.

Voortschrijdend inzicht

In de loop van de tijd zijn de zorgvragen aan de huisarts complexer geworden en is de huisarts heel veelzijdig geworden. Er is veel zorg door huisartsen vanuit ziekenhuizen overgenomen en dit zal naar verwachting alleen maar toenemen. Ook ouderen wonen veel langer zelfstandig. Dit leidt vaker tot uitloop van het spreekuur. De consulttijden beginnen steeds meer te knellen.

Pilot

Tijdens deze pilot worden de consulttijden aangepast. De variatie is dan 7.5 minuten, 15 minuten of 30 minuten. Voor korte eenvoudige klachten als huidafwijkingen zal 7.5 minuten gepland gaan worden. Voor complexe problemen of twee vragen/problemen zal 30 minuten gepland worden. Dat geeft ruimte voor meer uitleg aan u, een rustiger gesprek en een gedegen besluitvorming.

Uitbreiding team

Om deze pilot mogelijk te maken zal het team van zorgverleners in onze praktijk uitgebreid worden. We hebben Huisarts Anne Weterings aangetrokken om ons team twee dagen per week te komen versterken. Zij zal op de maandagen en donderdagen in de praktijk spreekuur doen.

Ook gaan sommige medewerkers meer en/of op andere dagen/tijden werken. Er zal ook een avondopenstelling voor de woensdagavonden komen. De mogelijkheid voor een afspraak in de avonduren wordt hiermee uitgebreid.

Met al deze veranderingen verwachten wij de kwaliteit en service aan u verder te kunnen optimaliseren. Daarnaast lijkt het onszelf ook erg prettig meer tijd te hebben voor verdieping en om met een iets rustiger tempo te gaan werken.

Evaluaties

Het project “Meer tijd voor de patiënt”, betreft een pilot die in de loop van 2019 op diverse momenten door ons en zorgverzekeraar VGZ (Univé) geëvalueerd zal worden. De intentie van alle betrokkenen is dat deze werkwijze, na 2019, gecontinueerd zal worden. We zullen u van het verloop op de hoogte houden. Wij hebben er zin in!

Het kan voorkomen dat u in contact komt met andere gezondheidszorginstelling dan uw huisarts. Bijvoorbeeld met een specialist, de ambulancedienst of de huisartsenpost. Dit kan een indrukwekkende ervaring voor u zijn.

 

Vaak, maar niet altijd, krijgt de huisarts van dit contact een bericht. Deze berichten worden in onze praktijk door diverse mensen verwerkt waardoor het kan gebeuren dat uw “eigen” huisarts het bericht niet ziet en mogelijk geen contact met u opneemt. Als u een contact met andere gezondheidszorginstelling met uw huisarts wenst te bespreken, dan adviseren wij u voor een telefonisch contact, een consult of een visite een afspraak te maken met de huisarts die u het beste kent.

 

Een enkele keer horen wij van patiënten terug: “ik had verwacht dat u contact zou opnemen, maar ik hoorde maar niets”. Daaruit spreekt veel vertrouwen, maar ook teleurstelling. Dat laatste willen wij natuurlijk voorkomen.

 

Met andere woorden: als u wenst te overleggen, bel dan a.u.b. de praktijkassistente. Zo blijven wij op de hoogte van uw gezondheid.

Wij hebben besloten per 1 oktober te stoppen met het verzorgen van Reizigersvaccinaties.
De eisen om dit als huisarts te blijven doen zijn verder aangescherpt waardoor het voor ons te kostbaar en tijdrovend wordt en we besloten hebben hiermee te stoppen. U kunt in het vervolg voor uw reizigersvaccinaties en vragen hierover contact opnemen met:
GGD Hollands Noorden locatie Hoorn, Maelsonstraat 11, 1624 NP Hoorn, telefoon 088-0100530.


Het team van de huisartsenpraktijk Wognum

Iedereen lijkt er tegenwoordig van doordrongen te zijn dat de zorgkosten in ons land steeds verder oplopen. Waarschijnlijk is een deel van u in deze tijd op zoek naar een andere zorgverzekering. Niet zelden spelen hierbij de kosten een grote rol. Ook in de spreekkamer merken wij dat mensen zich steeds vaker laten leiden door de kosten.

Al langere tijd worden patiënten met chronische aandoeningen als diabetes (suikerziekte) en COPD (een chronische longaandoening) in onze praktijk door de praktijkondersteuner begeleid en opgeroepen voor controles. Dit gaan we vanaf nu ook doen met mensen die bekend zijn met hart- en vaatziekten of risicofactoren daarvoor. Dit vinden wij niet alleen als uw huisarts een goed idee, ook uw zorgverzekeraar verlangt van ons dat we voortaan op deze manier zorg aan u verlenen. U komt hiervoor in aanmerking als u bijvoorbeeld een hartinfarct of beroerte heeft gehad of een hoog risico op hart- en vaatziekten heeft door een gevaarlijke combinatie van risicofactoren zoals roken, hoge bloeddruk en een verhoogd cholesterolgehalte.

Het behandelen van risicofactoren voor hart- en vaatziekten noemen we Cardio Vasculair Risico Management (CVRM).

 

Wat is ketenzorg?                                                                                     

Wanneer verschillende zorgverleners afspraken maken over hoe ze samenwerken bij de zorg voor mensen met een bepaalde chronische ziekte dan spreken we van “ketenzorg”. Dit doen zij om de zorg zo optimaal mogelijk te kunnen leveren.

De zorgverleners die samenwerken bij CVRM zijn de huisarts, de praktijkondersteuner en in sommige gevallen de diëtist. Ook wordt er samengewerkt met de internist, cardioloog en neuroloog. U speelt zelf ook een belangrijke rol in deze keten, want u bepaalt samen met ons hoe de behandeling van uw risicofactoren voor hart- en vaatziekten eruitziet. Voor de uitvoering van de ketenzorg wordt de praktijk ondersteund door de Stichting Ketenzorg West-Friesland. De kosten van de ketenzorg worden door de zorgverzekeraar vergoed en vallen niet onder het eigen risico voor zover de zorg in de huisartsenpraktijk wordt geleverd. Dit geldt ook voor de kosten van de eventuele dieetbegeleiding door de diëtist.

Uw privacy en persoonsgegevens
Binnen de ketenzorg worden diverse persoonsgegevens van u als patiënt verwerkt. Dit is noodzakelijk om u goed te kunnen behandelen en voor de financiële afhandeling. Wij, de andere betrokken zorgverleners en de medewerkers van de Stichting Ketenzorg West-Friesland, gaan vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens en Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst.

Heeft u nog vragen?
Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met ons op het bekende praktijk telefoonnummer: 0229-571215.