Huisartsenpraktijk Wognum Kaaspers 5, 1687TX Wognum 0229-571215 tussen 08:00–10:30 en 13:30–14:30 |
Kaaspers 5, 1687TX Wognum 0229-571215 tussen 08:00–10:30 en 13:30–14:30 |
Huisartsenpraktijk Wognum Kaaspers 5, 1687TX Wognum 0229-571215 tussen 08:00–10:30 en 13:30–14:30 |
Kaaspers 5, 1687TX Wognum 0229-571215 tussen 08:00–10:30 en 13:30–14:30 |
Nieuws
Veel van onze patiënten hebben een drukke agenda en vinden het soms lastig om overdag op specifieke tijden telefonisch een afspraak te maken. Aangezien we in onze praktijk veel waarde hechten aan toegankelijkheid van onze zorg en gemak voor onze patiënten, willen we u graag attent maken op de mogelijkheden die Uw Zorg Online biedt.
Uw Zorg Online is een gebruiksvriendelijk en veilig platform dat u op ieder moment van de dag toegang geeft tot verschillende diensten van onze huisartsenpraktijk. Zo kunt u via Uw Zorg Online afspraken inplannen, herhaalrecepten aanvragen, vragen stellen aan de medewerkers van onze praktijk, zelfmetingen doorgeven (graag alleen als wij hierom vragen) en uw medische dossier inzien. Het gebruik van Uw Zorg Online voor niet-spoed zorg voorkomt wachttijden aan de telefoon en zorgt ervoor dat u snel en efficiënt geholpen kunt worden.
Via Uw Zorg Online heeft u de vrijheid om op een moment dat het u uitkomt online een afspraak te maken voor een consult bij de huisarts, maar ook voor:
We verwachten dat deze extra online contactmogelijkheid bijdraagt aan meer gemak en een nog betere toegankelijkheid van onze zorg. We nodigen u uit om Uw Zorg Online eens uit te proberen en zelf de voordelen te ervaren.
Naar Uw Zorg Online (klik hier). Ook is er een handige app beschikbaar die u kunt downloaden op uw smartphone of tablet.
De Uw Zorg Online app is te herkennen aan het volgende logo |
![]() |
Inloggen doet u veilig en eenvoudig met uw persoonlijke DigiD. Dit zorgt ervoor dat uw persoonlijke en medische gegevens veilig zijn en alleen toegankelijk zijn voor u.
Helaas blijkt het in toenemende mate te gebeuren dat patiënten wel een afspraak maken op het spreekuur, maar vervolgens niet op de afgesproken tijd verschijnen. Tegen andere patiënten hebben we dan moeten zeggen dat het spreekuur vol is, terwijl de betreffende patiënt niet verschijnt.
In navolging van de tandartsen en de ziekenhuizen hebben wij besloten een ‘no show’-tarief in te stellen. Niet, of Niet tijdig (24 uur van te voren of bij de POH-GGZ 48 uur van te voren) afgezegde afspraken worden bij u in rekening gebracht. U ontvangt hier persoonlijk een rekening van. Omdat er geen zorg verleend is, wordt deze rekening niet door uw zorgverzekeraar vergoed. U wordt verzocht deze nota zelf te voldoen. Er zal pas een nieuwe afspraak gemaakt kunnen worden als de openstaande nota voldaan is. Vanzelfsprekend geldt dit niet voor levensbedreigende spoed.
Het tarief dat wij hanteren is € 20,00 voor een enkel consult/afspraak en € 40,00 voor een langer consult/afspraak. Voor afspraken bij de praktijkondersteuners hanteren wij altijd € 40,00.
Wij hopen dit tarief zelden of nooit in rekening te hoeven brengen. Ons primaire doel is het terugdringen van het aantal personen die niet op de afspraak verschijnt.
Uw zorgverzekeraar vergoedt altijd uw bezoek aan de huisarts. Huisartsenzorg zit in het basispakket. Er geldt geen eigen risico voor. Wel kunnen er kosten verbonden zijn aan de medicijnen die de huisarts u voorschrijft of de behandeling waar hij/zij u voor doorverwijst. Die zorg zit niet altijd in het basispakket, of valt onder uw eigen risico. Het kan dus zijn dat u moet (bij-)betalen voor:
Als de huisarts medicijnen voorschrijft of u doorverwijst, krijgt u bijna altijd te maken met uw eigen risico.
Dat betekent dat u de kosten zelf betaalt tot aan het maximum van uw eigen risico. In 2020 heeft iedereen van 18 jaar en ouder een verplicht eigen risico van 385 euro.
Het kan zijn dat u met het afsluiten van uw polis hebt gekozen voor een vrijwillig eigen risico, van bijvoorbeeld 100 euro.
In dat geval betaalt u zelf de kosten van uw medicijnen of behandelingen tot aan het bedrag van 485 euro. Weet u niet zeker of u een vrijwillig eigen risico heeft? U vindt het op uw polisblad. U kunt het ook navragen bij uw zorgverzekeraar. Het eigen risico geldt altijd voor zorg uit de basisverzekering. Voor de zorg uit de meeste aanvullende verzekeringen geldt het eigen risico niet.
Helaas is het zo dat niet alle zorgverzekeraars met alle ziekenhuizen en andere zorgverleners contracten hebben afgesloten. Een gevolg zou kunnen zijn dat u uw behandeling voor een deel of geheel zelf zou moeten betalen.
Als de huisarts u doorverwijst naar een medisch specialist of andere zorgverlener, check dan uw polis op twee belangrijke zaken:
Dit systeem is bedacht door VWS en de zorgverzekeraars. Wij als zorgverleners vinden dit een zorgelijke ontwikkeling en willen u hierbij wijzen op de risico’s. Maak een bewuste keuze welke verzekeraar en welke polis u kiest. Wij kunnen niet voor u nakijken of een verwijzing naar een zorgverlener door uw zorgverzekeraar vergoed zal worden.
Ons advies: Neem bij een verwijzing van tevoren contact op met uw zorgverzekeraar. Het is uw eigen verantwoordelijkheid en hiermee uiteindelijk uw eigen keuze naar welke zorgverlener u doorverwezen kan en wil worden.
Voor meer informatie en links naar de verschillende zorgverzekeraars: Wat zit er in mijn basisverzekering!
Huisartsenpraktijk Wognum
Wij willen gebruik gaan maken van het versturen van sms-berichten met als afzender UwHuisarts.
Als een zorgverlener van onze praktijk ziek is, zal de afspraak afgezegd moeten worden. Tot nu toe belden wij de mensen dan op om de afspraak te verzetten. Het kwam echter nogal eens voor dat wij mensen dan telefonisch niet konden bereiken. Het is daarom handiger als wij u dan een sms-bericht sturen:
“Sorry uw afspraak op de huisartsenpraktijk kan niet doorgaan vanwege uitval. Neemt u alstublieft contact op met de praktijk voor het maken van een nieuwe afspraak.”
Ook voor bijvoorbeeld uitslagen van urineonderzoek is het handig als wij u een sms-bericht kunnen sturen. Dat scheelt voor u wachten in de telefoonrij.
Het is belangrijk dat wij het juiste 06 nummer van u hebben. Wij verzoeken u uw 06 nummer door te geven als u denkt dat wij dit niet hebben. Dit kan via: www.huisartsenwognum.nl/mobiel .
Voor alle overige uitslagen is nog steeds ons advies dat u zelf contact opneemt met ons om naar de uitslag te informeren. Het gaat om uw gezondheid en dat blijft uiteindelijk uw verantwoordelijkheid. Hiervoor zijn sms-berichten niet geschikt.
Er zijn diverse mogelijkheden voor u om een afspraak te maken met medewerkers van Huisartsenpraktijk Wognum. Sinds afgelopen jaar is hier het Uw Zorg Online portaal bijgekomen. Via dit portaal kunt u met Digi-D veilig inloggen. De makkelijkste weg hiernaartoe is via de homepage van onze website: www.huisartsenwognum.nl. U kunt dan gelijk zien welke dag en tijd beschikbaar is en bij welke medewerker. De assistentes controleren al deze gemaakte afspraken en nemen zo nodig contact met u op. Een afspraak van 15 minuten is geschikt voor maximaal 1 klacht. Maakt u vooral gebruik van deze optie. U kunt dan op uw gemak kijken wat mogelijk is en u hoeft niet lang aan de telefoon te wachten. Als u deze digitale optie lastig vindt, mag u hiervoor natuurlijk ook de assistente bellen.
We hebben hiernaast al jaren de mogelijkheid om via e-patiënt (ook op de homepage van onze eigen website) een verzoek om een afspraak in te dienen. Deze weg is omslachtiger omdat u meer datum en tijd opties op moet geven, de assistente u een bericht stuurt wat er mogelijk is en u de afspraak weer moet bevestigen. Dit gaat niet altijd goed. Bovendien blijkt dat mensen regelmatig verzoeken indienen die niet mogelijk zijn, bijvoorbeeld omdat een bepaalde arts op vakantie is. Dat is de reden dat wij deze afspraak optie (via e-patiënt) binnenkort zullen opheffen.
Nieuw: Online afspraken maken rechtstreeks in onze agenda!
Vanaf heden kunt U Online Afspraken maken die direct in de agenda van de huisarts terecht komen zonder tussenkomst van de doktersassistente. Dit kan via het patiëntenportaal “Uw zorg online”. Het is een proef, die afhankelijk van uw en onze ervaringen aangepast kan worden. Sinds kort kunt u inloggen met behulp van DigiD, u hoeft zich na inloggen met DigiD niet meer op de praktijk te legitimeren. Dit scheelt ons veel tijd.
Na inloggen in het patiëntenportaal kunt u vervolgens op bepaalde tijden een afspraak maken voor een consult, een beeldbel afspraak of een telefonische afspraak. U kunt aangeven met wie u een afspraak wilt hebben. U wordt ook gevraagd aan te geven wat de reden voor uw afspraak is. Het kan voorkomen dat u naar aanleiding hiervan benaderd wordt, hiervoor hebben wij uw contactgegevens (telefoon, e-mailadres) nodig.
Als het Online Afspraken maken bevalt en goed werkt willen we deze digitale mogelijkheid in de toekomst verder uitbreiden.
Om gebruik te kunnen maken van Online Afspraken, dient u te beschikken over DigiD. Alleen na het inloggen met behulp van DigiD kunt u uw dossier inzien. Heeft u geen DigiD dan kunnen we u alsnog toegang verstrekken, u dient zich dan persoonlijk op de praktijk te legitimeren met behulp van een geldig paspoort of identiteitskaart. We zetten na legitimatie uw dossier voor u open.
Wie kan gebruik maken van “Uw zorg online”?
Om gebruik te kunnen maken van “Uw zorg online” dient u minimaal 16 jaar oud te zijn en een uniek persoonlijk e-mailadres te hebben. Wij zien soms dat partners/gezinnen allemaal hetzelfde e-mailadres gebruiken, dat is hierbij niet mogelijk. U kunt op bijvoorbeeld gmail.com of outlook.com een persoonlijk e-mailadres aanmaken, geef deze dan aub aan ons door.
De mogelijkheden via het Patiëntportaal kunnen bestaan uit het volgende:
Het kan ook zijn dat wij u een bericht sturen, bijvoorbeeld na uw bloedonderzoek, of een antwoord op uw e-consult. Om het antwoord te kunnen zien, moet u dan opnieuw inloggen in het portaal.
In de loop van de tijd, afhankelijk van de ervaringen, zullen de mogelijkheden van onze praktijk uitgebreid worden.
Wij nodigen u graag uit om te onderzoeken wat het Patiëntportaal voor u kan betekenen.
Uiteraard blijft het mogelijk om via de assistentes of onze website www.dewaterling.nl afspraken te maken.
Hoe komt u in het Patiëntportaal: Uw zorg online?
Op de website in het linkerblok op de homepage vindt u de optie “Direct naar uw Zorg-dossier”. Onder de optie “Uw Zorg-dossier informatie” vindt u de handleiding en uitleg.
De rechtstreekse link naar het Patiëntportaal is: https://huisartsenpraktijkwognum.uwzorgonline.nl/
Er zijn ook Uw zorg online apps voor uw smartphone of tablet.
Apple Store: https://apps.apple.com/nl/app/uw-zorg-online/id796436476
Google Play (Android): https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.mediapp.pharmeon
We hopen u hiermee een extra stukje service en gebruiksgemak te bieden.
Het zal de meesten van u niet zijn ontgaan, maar onze praktijk is fors gegroeid na de overname van een deel van de mensen uit de praktijk van collega Westerveld in Benningbroek. Hij moest vanwege ziekte zijn praktijk beëindigen. De omringende praktijken hebben de mensen uit de praktijk in Benningbroek verdeeld opgevangen, waarmee onze praktijkgrootte met ongeveer 550 ingeschreven mensen is toegenomen. Fijn dat dit in goed onderling overleg met elkaar gelukt is en welkom aan de nieuwe patiënten. Dit heeft echter ook geleid tot een toename van de drukte in onze praktijk, met name aan de telefoon en aan de balie.
Om de zorg voor u en de uitvoering van onze werkzaamheden zoveel mogelijk in goede banen te leiden hebben we daartoe een aantal maatregelen moeten nemen.
We hebben de mogelijkheden om online een afspraak te maken uitgebreid om daarmee de drukte aan de telefoon te verminderen en de assistentes de gelegenheid te geven ook hun andere werkzaamheden goed uit te voeren.
Het verzoek aan u is om te proberen het antwoord op uw vraag in eerste instantie op onze website op te zoeken en uw afspraken zoveel mogelijk via onze website te maken en pas te bellen als u er via de website echt niet uitkomt. De assistente is dan natuurlijk ook telefonisch bereikbaar, maar dit zal op minder tijdstippen het geval zijn dan u van ons gewend bent.
Het is voor ons ook nieuw en nog wennen. Zo kunnen we uitproberen in hoeverre de nieuwe manier van werken bevalt en werkzaam is en of er nog aanpassingen gewenst of noodzakelijk zijn.