Huisartsenpraktijk Wognum Kaaspers 5, 1687TX Wognum    0229-571215
Kaaspers 5, 1687TX Wognum
0229-571215

U kunt hiervoor uw tandarts of de dienstdoende tandarts bellen, 7x24 uur.

Wij worden veelvuldig gebeld of we geen pijnmedicatie of antibiotica hiervoor voor willen schrijven. Dit kunnen wij niet doen. We mengen ons dan in een vakgebied waar wij niet voor gestudeerd hebben en het gevolg kan zijn dat de schade aan uw gebit en hiermee de kosten voor u toe zullen nemen.

Hiervoor kunt u een afspraak maken bij de GGD of bij diverse vaccinatiepunten.

Het advies is een afspraak te maken twee maanden voor uw geplande reis.

Ook als er wachttijden zijn kan de huisarts dit niet voor u oplossen. Om een goed advies te kunnen geven moet een vaccinatiepunt aangesloten zijn bij de LCR voor actuele adviezen. Hier zijn voorwaarden en kosten aan verbonden. Door de vele toenemende voorwaarden hebben wij besloten dit niet meer aan te bieden en zijn wij dus ook niet meer aangesloten bij de LCR.

https://www.ggdhollandsnoorden.nl/thema/op-reis/

https://www.lcr.nl/

 

Zoekt u online naar medische informatie? Dan is een betrouwbare bron de website www.thuisarts.nl. De informatie op deze website wordt gecontroleerd en aangeleverd door onze wetenschappelijke huisartsenvereniging.

Andere nuttige websites zijn: www.HetCAK.nl. Hier vindt u informatie over het meenemen van medicijnen op reis.

Wilt u stoppen met roken? Kijk dan op www.rookvrijookjij.nl voor meer informatie en tips.

De huisarts doet geen rijbewijskeuring bij eigen patiënten. U kunt bijvoorbeeld contact opnemen met Keurdokter locatie Hoorn (www.keurdokter.nl of via 0228-543903) of Rijbewijsdokter locatie Hoorn (www.rijbewijsdokter.nl of via 085-2087688)

Alleen als de medicatie door de huisarts voorgeschreven is, dan kunt u een herhaalrecept aanvragen via onze website, via Uw Zorg Online of telefonische via de herhaalreceptenlijn. Dit is keuze 2.

Als u "de pil" wilt herhalen, kunt u deze, zonder aanvraag van een herhaalrecept, bij de apotheek halen.

Is de medicatie door de specialist voorgeschreven en is uw behandeling bij de specialist nog niet afgesloten, neem dan contact op met de poli van de specialist voor een herhaalrecept.

Overleg met de apotheek wat er mogelijk is. Alleen als u een allergische huiduitslag krijgt van een ander merk medicijn, kunt u contact opnemen met de doktersassistent.

Bent u verhinderd? Laat dit ons tijdig weten. Afspraken die minder dan 24 uur van te voren worden afgezegd, kunnen in rekening worden gebracht. De kosten bedragen € 15,00 euro per consult en € 30,00 voor een dubbel consult. Voor een afspraak bij de POH-GGZ geldt een termijn van 72 uur.

De medewerker van de bloedafname komt op de prikdatum tussen 08:00 en 13:00 bij u langs.

Is de verwijzing door de specialist gemaakt? Neem contact op met de poli van specialist. Zij kunnen bepalen of uw onderzoek eerder ingepland moet worden.

Is de verwijzing door de huisarts gemaakt en zijn de klachten niet veranderd? De huisarts kan niets voor u betekenen.

Is het onderzoek door de huisarts aangevraagd en zijn de klachten sinds de verwijzing veranderd, neem contact op met de doktersassistent. Zij gaat dan met de huisarts overleggen of het, met deze nieuwe informatie, nodig is dat u onderzoek eerder ingepland dient te worden.

Is het nieuwe medicijn door de huisarts voorgeschreven? Neem contact op met de doktersassistent. Zij gaat dit met de huisarts overleggen.

Is de het nieuwe medicijn door de specialist voorgeschreven? Neem contact op met poli van de specialist.

Het kan ook zijn dat uw lichaam moet wennen aan een nieuw medicijn, bijwerkingen zullen dan vaak binnen een paar dagen of weken verdwijnen.

We merken dat u veel belt om informatie te krijgen over de corona boosterprik. De huisartsenpraktijk heeft niet de informatie over de planning. Wij verzoeken u met uw vragen over Corona en/of de boosterprik de GGD te bellen.

Opiumwet
Medicijnen die onder de Opiumwet vallen, kunt u niet zomaar meenemen naar het buitenland. In veel landen is het bezit en het gebruik van die medicijnen verboden en staan er strenge straffen op. Gebruikt u slaap- en kalmeringsmiddelen (bijvoorbeeld Temazepam of Oxazepam), zware pijnstillers (bijvoorbeeld. Morfine of Oxycodon) of ADHD-medicatie (bijvoorbeeld. Ritalin), dan heeft u een Schengenverklaring nodig. Of een Engelstalige medische verklaring, met eventueel een Apostillestempel.

 

Verklaringen
Onder het Schengenverdrag vallen 26 Europese landen. Daarnaast zijn er zeven landen die niet onder het Schengenverdrag vallen, maar waarvoor u wel een Schengenverklaring voor medicijnen kunt aanvragen. Check hier voor welke landen en welke medicatie u een verklaring nodig heeft.

  • Een Schengenverklaring wordt goedgekeurd door het CAK. Deze hoeft u niet te laten legaliseren.
  • Een Engelstalige medische verklaring voor Apostillelanden wordt beoordeeld door het CAK. Hierna haalt u een Apostillestempel bij een rechtbank in uw buurt. Anders is de verklaring niet geldig.
  • Bij een Engelstalige medische verklaring voor een land, dat niet onder het Schengenverdrag of het Apostilleverdrag valt, moet u de verklaring laten legaliseren door het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Hierna laat u de verklaring tekenen bij de ambassade van het land waar u naartoe reist.

Houd er rekening dat u de verklaringen ruim op tijd aanvraagt.

 

Check ambassade
Gaat u naar een land dat niet onder het Schengenverdrag of het Apostilleverdrag valt? Dan gelden er andere regels als u medicijnen wilt meenemen. Die kunnen voor ieder land anders zijn. Neem altijd contact op met de ambassade van het land van bestemming.

U kunt een verklaring door ons laten opmaken en ondertekenen. Hieraan zijn kosten verbonden. Houd rekening met een verwerkingstijd van vier weken.

Meer informatie en veel gestelde vragen over medicijnen mee op reis leest u hier.

 

Download hier de verklaring en neem hem ingevuld mee!
 Schengenverklaring

 

Overige tips
– Neem medicijnen in de originele verpakking mee.
– Vraag een medicijnpaspoort aan bij de apotheek, het medicijnpaspoort is geen geldig reisdocument.

 

.

Het huisbezoek is bedoeld voor patiënten die fysiek niet naar de praktijk kunnen komen, bijvoorbeeld voor iemand die erg ziek is en niet met auto vervoerd kan worden.

Tegenwoordig is er voor sommige zorgverleners in de 1e lijn geen verwijzing meer nodig. Dit geldt in ieder geval voor de fysiotherapeut, mensendiecktherapeut en logopedist. Sommige therapeuten hebben geen contract met de verzekering en voor hen is wel een verwijzing nodig (vraag dit dus altijd even na bij de door u gekozen hulpverlener).
Voor verwijzing naar een specialist in het ziekenhuis of bij de GGZ is er altijd een verwijsbrief nodig om voor vergoeding in aanmerking te komen.
Bent u bij de opticien geweest en deze heeft u geadviseerd om naar de oogarts te gaan, dan verzoeken we u het verslag van de oogarts af te geven bij de assistente. De huisarts zal het verslag beoordelen en u zo nodig bellen voor meer informatie. Als de reden van verwijzing duidelijk is, zal de huisarts de verwijsbrief elektronisch versturen naar de oogarts van uw voorkeur (DLZ, NWZ, Oogcentrum Heerhugowaard).
Voor (bijna) alle andere verzoeken voor een verwijzing zal de huisarts een verwijsbrief schrijven, als hij u persoonlijk heeft gezien en heeft kunnen beoordelen of een verwijzing op dit moment zinnig is.

Uw eigen huisarts geeft nooit een verklaring af. Dit is volgens advies van de KNMG. Ga naar https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/artseninfolijn/weigeringsbriefje.htm voor verder informatie op de site van de KNMG en het zogenaamde "weigeringsbriefje".

De huisarts kan wel besluiten feitelijke informatie te verstrekken, dit is echter geen verklaring.
• Feitelijke informatie is: "mevrouw heeft haar been gebroken".
• Verklaring is: "omdat mevrouw haar been heeft gebroken kan ze niet sporten en hoeft ze dus haar abonnement bij de sportschool niet te betalen. Of kan ze niet op vakantie."

Als een andere arts (of instelling) informatie over u nodig heeft, dan kan diegene dit schriftelijk aanvragen bij uw huisarts met een door u ondertekende verklaring erbij. Dan alleen mogen wij antwoord geven. Kijk goed waarover diegene informatie wil en wat de vragen precies zijn.

Als u hierover vragen heeft bent u altijd welkom om die te stellen.

Geen van de artsen is opgeleid in de homeopathie. Homeopathische medicatie wordt uitsluitend op recept van een homeopathisch arts verstrekt door de apotheek. De middelen dienen contant afgerekend te worden.