Huisartsenpraktijk Wognum Kaaspers 5, 1687TX Wognum    0229-571215
Kaaspers 5, 1687TX Wognum
0229-571215

 Nieuws

Iedere eerste dinsdag van de maand hebben we een stikstofspreekuur voor het aanstippen van huidplekjes en wratten.

U kunt vooraf een afspraak maken (klik hier) voor een stikstofbehandeling tussen 09:00 en 11:00 en tussen 14:00 en 16:00 uur, op de volgende dagen:

  • dinsdag 07 mei 2024
  • dinsdag 04 juni 2024
  • dinsdag 02 juli 2024
  • dinsdag 06 augustus 2024
  • stikstofspreekuur in september vervalt!!
  • dinsdag 01 oktober 2024
  • dinsdag 05 november 2024
  • dinsdag 03 december 2024

In deze moderne tijd waarin we tevens proberen zo milieubewust mogelijk te werken, willen we meer gebruik gaan maken van e-mailberichten. Voor de jaarlijkse griepvaccinatie krijgen mensen altijd een brief met uitleg, per post en per persoon. Dat betekent veel gebruik van papier: brieven en enveloppen, soms meerderen per adres. Dat kan veel milieuvriendelijker als we het per e-mail doen. We willen u dan ook verzoeken ons uw juiste (persoonlijke) e-mailadres en als het even kan persoonlijke 06-nummer door te geven. Ook dit kan zonder te hoeven in te loggen via onze website (klik hier). Als u de oproep liever per post wilt blijven ontvangen kunt u dit ook aangeven. Als wij geen e-mailadres van u hebben, blijft u de oproep gewoon per post ontvangen.
Het voordeel van digitaal contact: u kunt het op uw eigen gemak doen. U hoeft niet te wachten aan de telefoon. Het is 24 uur per dag beschikbaar. Het is een moderne service die tevens milieubesparend kan werken. Als u het lastig vindt om digitaal een afspraak te maken of een bericht te versturen, dan blijven we ook altijd nog telefonisch bereikbaar voor u.
Tip: De internet browser Microsoft Edge werkt waarschijnlijk sneller dan Google Chrome.

Er zijn diverse mogelijkheden voor u om een afspraak te maken met medewerkers van Huisartsenpraktijk Wognum. Sinds afgelopen jaar is hier het Uw Zorg Online portaal bijgekomen. Via dit portaal kunt u met Digi-D veilig inloggen. De makkelijkste weg hiernaartoe is via de homepage van onze website: www.huisartsenwognum.nl. U kunt dan gelijk zien welke dag en tijd beschikbaar is en bij welke medewerker. De assistentes controleren al deze gemaakte afspraken en nemen zo nodig contact met u op. Een afspraak van 15 minuten is geschikt voor maximaal 1 klacht. Maakt u vooral gebruik van deze optie. U kunt dan op uw gemak kijken wat mogelijk is en u hoeft niet lang aan de telefoon te wachten. Als u deze digitale optie lastig vindt, mag u hiervoor natuurlijk ook de assistente bellen.
We hebben hiernaast al jaren de mogelijkheid om via e-patiënt (ook op de homepage van onze eigen website) een verzoek om een afspraak in te dienen. Deze weg is omslachtiger omdat u meer datum en tijd opties op moet geven, de assistente u een bericht stuurt wat er mogelijk is en u de afspraak weer moet bevestigen. Dit gaat niet altijd goed. Bovendien blijkt dat mensen regelmatig verzoeken indienen die niet mogelijk zijn, bijvoorbeeld omdat een bepaalde arts op vakantie is. Dat is de reden dat wij deze afspraak optie (via e-patiënt) binnenkort zullen opheffen.

Nieuw: Online afspraken maken rechtstreeks in onze agenda!

 

Vanaf heden kunt U Online Afspraken maken die direct in de agenda van de huisarts terecht komen zonder tussenkomst van de doktersassistente. Dit kan via het patiëntenportaal “Uw zorg online”. Het is een proef, die afhankelijk van uw en onze ervaringen aangepast kan worden. Sinds kort kunt u inloggen met behulp van DigiD, u hoeft zich na inloggen met DigiD niet meer op de praktijk te legitimeren. Dit scheelt ons veel tijd.

Na inloggen in het patiëntenportaal kunt u vervolgens op bepaalde tijden een afspraak maken voor een consult, een beeldbel afspraak of een telefonische afspraak. U kunt aangeven met wie u een afspraak wilt hebben. U wordt ook gevraagd aan te geven wat de reden voor uw afspraak is. Het kan voorkomen dat u naar aanleiding hiervan benaderd wordt, hiervoor hebben wij uw contactgegevens (telefoon, e-mailadres) nodig.

Als het Online Afspraken maken bevalt en goed werkt willen we deze digitale mogelijkheid in de toekomst verder uitbreiden.

 

Om gebruik te kunnen maken van Online Afspraken, dient u te beschikken over DigiD. Alleen na het inloggen met behulp van DigiD kunt u uw dossier inzien. Heeft u geen DigiD dan kunnen we u alsnog toegang verstrekken, u dient zich dan persoonlijk op de praktijk te legitimeren met behulp van een geldig paspoort of identiteitskaart. We zetten na legitimatie uw dossier voor u open.

 

Wie kan gebruik maken van “Uw zorg online”?

Om gebruik te kunnen maken van “Uw zorg online” dient u minimaal 16 jaar oud te zijn en een uniek persoonlijk e-mailadres te hebben. Wij zien soms dat partners/gezinnen allemaal hetzelfde e-mailadres gebruiken, dat is hierbij niet mogelijk. U kunt op bijvoorbeeld gmail.com of outlook.com een persoonlijk e-mailadres aanmaken, geef deze dan aub aan ons door.

 

De mogelijkheden via het Patiëntportaal kunnen bestaan uit het volgende:

  • Afspraken maken
  • Medicijnen herhalen
  • E-consulten aanvragen
  • In uw dossier kijken
  • Berichtjes sturen, eventueel met bijlage (b.v. een foto)
  • Uitslagen inzien etc.

Het kan ook zijn dat wij u een bericht sturen, bijvoorbeeld na uw bloedonderzoek, of een antwoord op uw e-consult. Om het antwoord te kunnen zien, moet u dan opnieuw inloggen in het portaal.

 

In de loop van de tijd, afhankelijk van de ervaringen, zullen de mogelijkheden van onze praktijk uitgebreid worden.

 

Wij nodigen u graag uit om te onderzoeken wat het Patiëntportaal voor u kan betekenen.

 

Uiteraard blijft het mogelijk om via de assistentes of onze website www.dewaterling.nl afspraken te maken.

 

Hoe komt u in het Patiëntportaal: Uw zorg online?

Op de website in het linkerblok op de homepage vindt u de optie “Direct naar uw Zorg-dossier”. Onder de optie “Uw Zorg-dossier informatie” vindt u de handleiding en uitleg.

 

De rechtstreekse link naar het Patiëntportaal is: https://huisartsenpraktijkwognum.uwzorgonline.nl/

 

Er zijn ook Uw zorg online apps voor uw smartphone of tablet.

Apple Store: https://apps.apple.com/nl/app/uw-zorg-online/id796436476

Google Play (Android): https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.mediapp.pharmeon

We hopen u hiermee een extra stukje service en gebruiksgemak te bieden.

Het zal de meesten van u niet zijn ontgaan, maar onze praktijk is fors gegroeid na de overname van een deel van de mensen uit de praktijk van collega Westerveld in Benningbroek. Hij moest vanwege ziekte zijn praktijk beëindigen. De omringende praktijken hebben de mensen uit de praktijk in Benningbroek verdeeld opgevangen, waarmee onze praktijkgrootte met ongeveer 550 ingeschreven mensen is toegenomen. Fijn dat dit in goed onderling overleg met elkaar gelukt is en welkom aan de nieuwe patiënten. Dit heeft echter ook geleid tot een toename van de drukte in onze praktijk, met name aan de telefoon en aan de balie.

Om de zorg voor u en de uitvoering van onze werkzaamheden zoveel mogelijk in goede banen te leiden hebben we daartoe een aantal maatregelen moeten nemen.

We hebben de mogelijkheden om online een afspraak te maken uitgebreid om daarmee de drukte aan de telefoon te verminderen en de assistentes de gelegenheid te geven ook hun andere werkzaamheden goed uit te voeren.

Het verzoek aan u is om te proberen het antwoord op uw vraag in eerste instantie op onze website op te zoeken en uw afspraken zoveel mogelijk via onze website te maken en pas te bellen als u er via de website echt niet uitkomt. De assistente is dan natuurlijk ook telefonisch bereikbaar, maar dit zal op minder tijdstippen het geval zijn dan u van ons gewend bent.

Het is voor ons ook nieuw en nog wennen. Zo kunnen we uitproberen in hoeverre de nieuwe manier van werken bevalt en werkzaam is en of er nog aanpassingen gewenst of noodzakelijk zijn.

Wij gaan vanaf 1 januari 2024 intensiever samenwerken met de praktijken in Abbekerk, Midwoud en Nibbixwoud. De praktijken waar we tot nu toe mee hebben samengewerkt (Avenhorn, Berkhout, Spierdijk en Ursem) werken aan een gezamenlijke praktijk in De Goorn, wat voor ons te ver weg was om ook daarheen te verhuizen. De samenwerking met de praktijken in dezelfde gemeente lag daarom meer voor de hand.

Extra huisarts, Shanti Kersten

Vanaf eind augustus komt Shanti Kersten als huisarts bij ons waarnemen op de woensdagen. Zij heeft wel vaker af en toe ingevallen in onze praktijk, maar we zijn blij dat ze nu op regelmatige basis bij ons wil komen werken.

 

Huisartsen in opleiding

Per september starten twee nieuwe huisartsen in opleiding. Voor beiden zal dit het laatste jaar van hun opleiding zijn voor ze zelf huisarts zijn.

 

Bloed prikken? Dat doen wij vanaf nu in de praktijk!

Sinds kort bieden wij u de mogelijkheid om bloed te laten prikken in onze huisartsenpraktijk. De assistentes zijn hiervoor getraind. U kunt hiervoor een afspraak maken met de assistente.

Wat betekent dit voor u?
• U hoeft niet meer naar een prikpost voor bloedafname, dit scheelt u reis- en wachttijd;
• U wordt geprikt door een bekend persoon;
• U heeft minder kosten, omdat bloedprikken via uw huisarts goedkoper is dan via een prikpost. De kosten voor bloedprikken via uw huisarts gaan - net als bloedprikken bij een prikpost – van uw eigen risico af.

Wij bieden deze extra service alleen voor bloedonderzoek dat de huisartsen zelf aanvragen en alleen voor patiënten die staan ingeschreven bij huisartsenpraktijk Wognum. De huisartsenpraktijk werkt hiervoor samen met Dokter & Diagnostiek.

 

De taken van de doktersassistentes breiden langzaam uit!

Sommigen van u zullen het wellicht al gemerkt hebben, maar we zijn in de praktijk de taken van de doktersassistentes aan het uitbreiden. Hiervoor volgen diverse assistentes aanvullende opleidingen. Het maakt hun werk uitdagender en afwisselender en het biedt u meer mogelijkheden om afspraken te maken.
Er zijn inmiddels twee assistentes opgeleid tot CVRM assistent. CVRM betekent Cardio Vasculair Risico Management. Dit betekent dat onze assistentes meer geschoold zijn in het kunnen bepalen van het risico op hart en vaatziekten en het interpreteren van de bloeduitslagen die hierbij horen. De meer complexe of hoog risico patiënten worden bij de praktijkondersteuners ingepland. Als u ouder dan 50 jaar bent en zich afvraagt of u een verhoogde kans heeft op hart en vaatziekten, dan kunt u hiervoor een afspraak maken. Er wordt dan eerst bloedonderzoek aangevraagd en vervolgens krijgt u een afspraak om diverse vragen door te nemen en metingen te kunnen doen. Pas dan is een goede inschatting van het risico te maken en ook een advies naar u te geven.